מעבדות לחרות, לא רק לנו

מאת: ד”ר רון קרוניש

מאמר שפורסם ב13 לאפריל

כמה ימים לפני חג הפסח, דיברתי עם פלסטינית שעובדת אתי על פרויקט של צעירים פלסטינים ויהודים למען דו-קיום בשלום. במסגרת התכניות החינוכיות של המועצה הבין-דתית המתאמת בישראל, אנו מקבצים בני נוער וצעירים יחד להידברות זה 12 שנה, לרבות השנה. היא אמרה לי שהיא לא תוכל להיות נוכחת במפגש הקבוצתי השבוע – במהלך שבוע הפסח – משום ששטחי יהודה ושומרון יהיו נתונים תחת עוצר במהלך החג. למרבה הצער, לא הייתי מופתע.

בשנים האחרונות, ידידים ועמיתים פלסטינים מספרים לי לעתים קרובות שהם יודעים מתי מתקרב חג יהודי בגלל הכרזת העוצר על השטחים. אולם אירוניה זו חריפה במיוחד כשמדובר בחג החרות. לפלסטינים, הוא מסמל שהחירות איננה בשבילם אלא רק בשביל העם היהודי. איזה פרדוקס – חג זה שאמור להיות סביב נושא החרות מסמל בדיוק את ההפך בעבור שכנינו. במילים אחרות, בכל פעם שאנו חוגגים, הם מוגבלים.

אין דבר רחוק יותר מהרוח האמיתית של חג הפסח. חג זה סובב סביב היציאה מעבדות לחירות, מיגון לשמחה. זהו המועד בשנה שבו אנו מוקירים את רעיון החירות. אבל האם החירות הזאת מוגבלת לשבט שלנו בלבד? האם לא כל העמים צריכים לעבור מעבדות לחירות, מחושך לאור? האם החירות היא שלנו בלבד? האם נוכל להיות בני חורין באמת כל עוד אחרים משועבדים, מדוכאים או כבושים?

האם פסח מדבר על החירות והשחרור שלנו בלבד? או שמא יש מסר אוניברסלי לחג הזה? למרבה המזל, ישנם כמה רגעי מפתח במהלך קריאת ההגדה בליל הסדר, שבהם אנו זוכרים שפסח אינו מיועד אך ורק לנו.

ראשית, יש אזכור לסבלם של המצרים. כאשר אנו קוראים על מכות מצרים, בזו אחר זו, אנו מטיפים טיפות מן היין שלנו באצבענו על גבי הצלחת כדי לזכור את המדרש הידוע שאיננו אמורים לשמוח, גם בעת יציאתנו מעבדות לחירות, בעוד אחרים סובלים ואפילו מתים.

שנית, אנו מקדמים בברכה את אליהו הנביא לביתנו לאחר הסעודה כתרופת נגד ללאומנות צרה. אליהו, מבשר השלום, נושא מסר אוניברסלי. איננו יכולים להביא את השלום בעצמנו. נוכל לקבל שלום וביטחון רק כש”לצד השני” יהיו שלום וביטחון. גורלנו שזור בגורלם באופן שאינו ניתן להתרה.

יתר על כן, כאשר אנו פותחים את הדלת לאליהו הנביא, אנו פותחים את הדלת לעולם. אנו מהווים חלק ממשפחת האדם. איננו רוצים להיות “עם לבדד ישכון” (גם אם נראה שזה מה שרוצים כמה מהפוליטיקאים מהימין); אלא אנו רוצים להיות חלק מהקהילייה הבינלאומית. כמה מהאבות המייסדים שלנו אפילו חלמו שנהיה “אור לגויים” (כמה ממנהיגינו שכחו לגמרי את הרעיון, ככל הנראה), ברוח דברי הנביא ישעיה.

אם כן, פסח – יותר מכל חג יהודי אחר – משלב בתוכו התמקדות יהודית עם אוניברסליות אנושית. רעיון החירות אינו רעיון בלעדי לנו. אנו מתפללים שכל העמים יוכלו לצאת מעבדות לחירות, מסבל ועוול לחיים של זהות לאומית על בסיס צדק.

 חג חרות שמח – ומי ייתן וחג החירות הזה ישמש מגדלור לכל העמים המבקשים לחיות בחרות.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: