מה יש לאומנים להגיד על מנהיגים?

מאת רוזה ליה
פורסם לראשונה ביומן פלסטין-ישראל

(תורגם לעברית ע”י ענת גויכמן)

בניית שלום דרך אומנות היא סדרה חדשה של אירועים שמאורגנת ע”י המועצה הבין דתית המתאמת בישראל (ע”ר). מטרת התכנית למשוך קהל מגוון כדי לדון בקונפליקט דרך אומנות ועידוד דרכי חשיבה חדשות

מוזיאון הקו הירוק

הביקור הראשון נערך במוזיאון קו התפר בירושלים וכלל סיור מודרך בתערוכה שעסקה בתפקיד המנהיגוּת. מוזיאון קו התפר הוא גלריה שעוסקת בסוגיות הסוציו-פוליטיות באזור ומשמשת במה לאומנים מרחבי העולם. הבניין היה שייך בעבר למשפחה פלסטינית; ב-1948 הבניין הפך לעמדה של צה”ל בסמוך לקו הירוק הפונה לצד הירדני מעבר לכביש. היכן שעבר הגבול בעבר עוברת היום הרכבת הקלה, כשבצד אחד שכונה פלסטינית, המוזיאון שגובל במוסררה ומאה שערים.

lior

 

 

 

 

 

 

 

ליאור דוידי, מתמחה במועצה הבין דתית המתאמת בישראל

כח וצנזורה  

התערוכה שנקראת “הלוך הלכו העצים למשוך עליהם מלך” בוחנת את המנהיגות בעין ביקורתית. במבוא של אוצר התערוכה נכתב כך: ” אנו אוהבים ושונאים אותם. מעריצים אותם ובזים להם. אנו בוטחים בהם ומאמינים להבטחותיהם בזמן שאנו חוזים בהם מובלים אזוקים ומושפלים. מי ראוי להנהיג? מה מניע אנשים להנהיג? […] מאין נובע הצורך העמוק והאינהרנטי הזה במנהיג? […] האמנם זה בכוחנו למנוע הבתנהגות בלתי מוסרית של מנהיגים וממשלות?”

התערוכה כללה יצירות שצונזרו במדינות המוצא של יוצריהם. המדריך הביא כדוגמא את “פוטו-אופ” – פוטומונטאז’ של היוצר הבריטי קנרד פיליפס  שמראה את ראש הממשלה הבריטי לשעבר טוני בלייר מצטלם בסלפי אל מול פיצוץ, דבר המעורר מראות ממלחמת עיראק. עם זאת, נראה כי דווקא יצירה זו הצליחה לחדור דרך הצנזורה לקהל הרחב, היות והיא מוצגת בתערוכה במוזיאון המלחמה האימפריאלי בלונדון. המדריך אמר כי מוזיאון על התפר לא נאלץ התמודד עם שום נסיון צנזורה  מטעם השלטונות בישראל.

blair

 

 

 

 

 

 

 

“פוטו אופ”

 

בתום הסיור, התנהלה שיחה קבוצתית בהנחייתו של מנכ”ל המועצה הבין דתית המתאמת בישראל, רבי רון קרוניש, ונשאלה השאלה לאיזו יצירת אומנות מהיצירות שהוצגו הייתה ההשפעה העמוקה ביותר על המשתתפים וכיצד היא קשורה למצב הנוכחי בישראל/ פלסטין

הילל שנקר (עורך ביומן “פלסטין-ישראל”) אמר: “הושפעתי בעיקר מהעבודה על טוני בלייר וסילביו ברלוסקוני (עבודת וידיאו-ארט של אזרחים איטלקים בבתיהם כשסילהיו ברלוסקוני מופיע על כל מסכי הטלביזיה שלהם). שמתי לב שלא היתה אפילו עבודה אחת בתערוכה שביקרה את נתניהו. האם בגלל שביקורת כזו לוקחת זמן? האם בגלל צנזורה?”

ליאור דוידי (מתמחה במועצה הבין דתית המתאמת, דרך תכנית דיאלוג) אמרה: “ראיתי תערוכה דומה במנצ’סטר שבאנגליה בשנה שעברה והייתה בה יצירה בשם “יונייטד קולורז אוף נתניהו”  – משחק מילים שהתייחס לפרסומות של חברת בנטון “יונייטד קולורז אוף בנטון”. העבודה הציגה את נתניהו ובני משפחתו מוקפים במאבטחים

 יונייטד קולורז אוף נתניהו bibi

מצפון של מנהיג

הרב הרפורמי בריאן פוקס (במקור מאוסטרליה, עלה לישראל) הגיב על ציוריה של האמנית שירלי פקטור שציירה פורטרטים של הרב מאיר כהנא: “לצערי הרב איתרע מזלי ומצאתי עצמי בהרצאתו של הרב מאיר כהנא.  הוא ניגש אליי בתום ההרצאה ושאל אותי “מי אתה?” אמרתי לו שאני רב רפורמי. “ובכן תשמע, רב רפורמי, עכשיו שמעת מה אני מתכוון לעשות לפלסטינים ואדוני הרב, ברגע שאסיים איתם אגש אלייך”. שנים לאחר מכן סיפרתי את הסיפור הזה למוסלמי קיצוני במנצ’סטר והצלחתי לשנות את דעתו. אמרתי לו שאיסלאם קיצוני הוא בדיוק כמו יהדות קיצונית – הדחייה של האחר”.

face

 

 

 

 

פורטרטים של הרב מאיר כהנא – שירלי פקטור

 

 

יאיר ברטל, מנהל דף הפייסבוק “פותחים דף חדש לשלום”: “מבצע צבאי כמו זה האחון של 60 ימים הורס את העבודה שלנו ןלכמה שנים טובות. מדובר במשחק אגו בין מנהיגים ואנחנו קונים את זה. אנחנו סובלים כל כך הרבה בגלל ואחרי זה עוד מריעים להם”.

נזירה חברה ב”מסדר ציון” אמרה על היצירה של טוני בלייר: “אני בחרתי בטוני בלייר. הוא היה נהדר ועשה המון דברים טובים עד מלחמת עיראק. אז, הפכתי לחלק מהמפגינים נגדו בלונדון. עכשיו הוא שליח באזור המזרח התיכון. הייתי רוצה להאמין שהוא עדיין מחזיק בחלק מהחזון שהיה לו כשבחרנו אותו”.

אירועים קרובים

התערוכה “הלוך הלכו העצים למשוח עליהם מלך” תציג במוזיאון על התפר עד ל-31 לדצמבר 2014. כשתלכו, אל תפסחו על הפסל הקונטרוברסאלי “גיליוטינה” של האומן אריאל קליינר על גג המוזיאון שנבנה עבור המחאה החברתית של קיץ 2011 בישראל. אירועים נוספים בסדרת “בניית שלום דרך אומנות” מטעם המועצה הבין דתית המתאמת בישראל ייתרחשו במהלך בספטמבר ואוקטובר. מוזמנים להתעדכן בדף הפייסבוק של המועצה או במייל אצל ליאור
liordavidi@yahoo.com

Leave a comment